Vi oplever tit, at vores klienter er meget i tvivl om, hvornår de skal søge dyrlæge, og hvornår det er ok at se tiden an. Vi har derfor samlet en række råd omkring de hyppigste tilfælde, hvor det kan være svært at afgøre om du skal ringe til os.

Hvornår er det tid til at ringe til dyrlægen?

Hvis du er i tvivl, er det altid bedre at ringe end lade være!
 62 62 17 60

De hyppigste årsager til at dyreejere er i tvivl om de skal opsøge dyrlægen er følgende:

Opkast
Hunde og katte kan godt kaste op en enkelt gang eller to, uden at det betyder at de er syge. Opsøg din dyrlæge hvis hunden eller katten kaster op mange gange på et døgn, har tabt appetitten, eller der er blod i opkast.

Diarre
En enkelt gang afføring med diarre betyder normalt ikke noget. Hvis hunden eller katten har ukontrollerbar diarre flere gange på et døgn, hvis der er blod i afføringen eller de har tabt appetitten, er det tid at søge dyrlæge.

Halthed
Halthed kan skyldes mange ting og kan have meget varierende grader. Fra næsten ikke synlig halthed til et ben der slet ikke bruges og hænger slapt ned.

Hvis hunden eller katten ikke sætter poten til jorden og hopper på tre ben skal man søge dyrlæge med det samme.
Hvis en halthed er opstået pludseligt og ikke forsvinder i løbet af et døgn skal du søge dyrlæge. Hvis haltheden kommer og går i mere end 8 dage skal man søge dyrlæge.

Sår og infektioner
Sår i huden skyldes næsten altid bid fra en anden hund eller kat eller stiksår fra grene eller lignende i naturen. Bidsår har stor tendens til at give betændelse og dermed også bylder. Disse er ofte smertefulde og man må som regel ikke undersøge dem, uden at hunden eller katten reagerer (kraftigt). Bidsår giver meget ofte feber (hund og kat normaltemperatur 38,0-39,0 gr.C.) og dermed nedsat appetit. Opsøg dyrlæge hvis dyret ikke spiser eller er generet af lidelsen.

Sår fra grene eller andet stikkende naturmateriale er som regel længere om at give smerter og betændelse. Hvis fremmedlegemet ikke er kommet ud, er det vigtigt at få dette fjernet, ellers forsvinder såret og betændelsen ikke. Har man mistanke om at fremmedlegemer er skyld i lidelsen, skal man søge dyrlæge.

Hvis hunden eller katten slikker på poten, er det oftest fordi der er betændelse i poten. Hvis den ikke slikker på poten er der næsten aldrig betændelse.

Kløe eller smerter i ørerne
Øregangsbetændelse giver næsten altid kløe og smerter i ørerne. Øret bliver rødt, varmt og det lugter. Ofte ryster dyret kraftigt på hovedet og klør sig med poten. Øregangsbetændelse skyldes som regel øremider (unge dyr), bakterier eller svamp. I sjældnere tilfælde kan det skyldes fremmedlegeme eller forsnævring af ørekanalen. Uanset årsagen kræver det næsten altid dyrlægebehandling. Kun i enkelte tilfælde kan man kurere lidelsen med ørerens.